יום חמישי, 17 במרץ 2011

השם יקום דמם

הי"ד


אנחנו מוקפים בעמים, כאן במזה"ת, שהמושג "נקמה" מרכזי בחשיבה ובתרבות. במצבים מסויימים הוא משתלט על ההיגיון ומניעים אחרים. ההיגררות הכללית מאחור של החברה הערבית ובעיקר המוסלמית נובעת, לא בעיקר אבל גם, מהמיקום של ערך הנקמה בסולם הערכים החברתי. אצלנו ביהדות אנחנו נוהגים לציין על מצבות קיבריהם של טבוחי הפוגרמים, קורבנות השינאה והרוגי המאורעות את ראשי התיבות הי"ד – "השם יקום דמם". לא לנו בני אנוש יהודים לעסוק בנקמה. בהרתעה, במניעה, בעשיית צדק כן, בנקמה לשמה לא. יש סיבה לכך, הנקמה עיוורת ופוגעת בתמים באותה מידה ויותר מהפגיעה בבן העוולה. ההרתעה, המניעה ועשיית הצדק ממוקדים במקור.

אתמול יום רביעי אמר הרב אליהו מאיתמר ש"נקמה היא לא מילה גסה". היו נוקמים יהודים אחרי השואה, נוכח ממדיה וזוועותיה פלא אם לא היו קמים נוקמים יהודים כלל. עדיין העם היהודי כעם לא עסק בנקמה בגרמנים. היו תופעות נקם שנאמר עליהם שאדם לא ניתפס בצערו. מותר להבין את כאבם של אנשי איתמר ואת הדם הרותח אבל לתת הכשר הילכתי למה ששמור במפורש לשם זה מעבר לסמכותו של כל רב כך אני, הקטן בתורה, מבין את האמרה "השם יקום דמם".


משחקי ריגול


אתמול, כיום לאחר תפיסת אוניית הנשק וויקטוריה התורכים הנחיתו מטוס תובלה אירני בדיארבאקיר , מזרח תורכיה, שנחשד כנושא טכנולוגיה גרעינית. מדובר במידע משמעותי שהגיע לתורכים והתגלה כשגוי. אני מעריך מבלי לדעת שבעיקבות חשיפת אוניית הנשק ויקטוריה הבינו האירנים שיש מקור מושתל בצומת החלטה מרכזית של קשרי הנשק והטכנולוגיה עם סוריה. לכן אני מעריך שהם הדליפו בכוונת מכוון כל מיני סיפורים שהם הגיוניים בהקשר ובדויים בפרטים, לכל מיני כיוונים כדי לראות היכן המידע יצוץ ויגרור תגובה. מן שיטה ידועה של בטחון שדה עתיקה כימי המלחמה החשאית. אם התורכים לקחו סיכון ועוד טרחו להדליף על אפשרות של טכנולוגיה גרעינית במטוס סימן שבעיניהם המקור היה אמין, רב ערך וממוקם טוב.

מכאן יש שני אפשרויות. הראשון הוא שהמקור הוא בכלל המהנדס דיראר אבו סיסי, סגן מנהל תחנת הכוח בעזה שנחטף באוקראינה לפני כשלוש שבועות. מדי הרבה קשרים ותיאומים קשורים דווקא עם אוקראינה. במיקרה כזה סביר שהאיראנים ישנו את כל דפוסי הפעולה שהוא היה מודע להם (לכן גם החיסיון המתמשך על עצם חטיפתו). האפשרות השניה מקור בתוך המערכת. אם אכן כך אני משער ומנחש שהמקור נחשף, אחרי תקופה קשה שעוד צפויה לו כאשר האירנים יסחטו ממנו כלימון כל מידע אפשרי הוא עוד יופיע בטלוויזיה וסופו שיתלה. אישית אני מניח שדיראר אבו סיסי היה איש הקשר והתיאום להברחת נשק מאיראן לעזה, מן מחליף של מחמוד אל מבחוח אללה ירחמו.


משחקי אבו מאזן

תמיד כתבתי כאן, חזור וטעון, שהעדיפות העליונה של אבו מאזן זה שיקום האחדות הפלשתינית. הוא אמנם עשה הון פוליטי עצום מ"צריך לחזק את אבו מאזן" אבל אחרי שמיצה את המהלך וחיזק את עצמו מספיק הוא כבר לא צריך את תהליך השלום, הוא חוטף תאוצה עצמית עם או בלי אבו מאזן. כבר כתבתי שישראל נמצאת בעיצומו של תהליך כפוי שאין ממנו מוצא אלא ביוזמה חד צדדית. בינתיים, לאחר שאובאמה כבר הפך לפחות רלבנטי והעולם הערבי כבר לא פנוי לעסוק בו, פונה אבו מאזן למשמעות האמיתית של מנהיגותו בחברה הפלשתינית – השבת האחדות הלאומית עם החמאס. נכון נגיד בישראל שפרצופו האמיתי נחשף אבל זה לא מעניין איש ולא פוטר את ביבי מאחריות להוביל מהלך ולא להיגרר.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה