יום שני, 29 בנובמבר 2010

תופעת ויקיליקס

פירסום מיליוני המסמכים בתקשורת העולמית בתיווך אתר ההדלפות וויקיליקס (שהוא עצמו "הופל" על ידי אלמונים, כנראה הסי.איי.אי) מן הסתם יובילו להגדרה מחדש של חופש הדיבור בדמוקרטיות. כול המסמכים הם ממדינות דמוקרטיות, 99% מארה"ב עצמה. האתר משקף עד לאן יכולה זכות מוקנית להגיע כשהיא מוקצנת, במידה יותר מצומצמת מדובר בסוג של "שיח זכויות" מוקצן לרעת אלו שכן אכפת להם מחופש הדיבור או מזכויות אדם. שיח הזכויות העולמי עוסק במערב, המון בישראל קצת ברוסיה, קצת בסין, בכלל לא בדיקטטורות של מרכז אסיה או אפריקה וכדומה. היכונו לכן להגדרה מחודשת של דמוקרטיה, חופש דיבור ושקיפות שילטונית ( לא בשבוע הבא אבל בשנים הבאות).

 
בגדול לא היו ממש סודות שהפילו אותנו מהכסא, אפילו לא שדגן חושב על הפיכה חברתית באיראן, זה הרי בדיוק תפקידו. ובכול אופן שתי נקודות הקשורות לישראל - תורכיה ואיראן וסיכום קצר.

 
עולה מהמסמכים שארה"ב מודעת להקצנה המוסלמית התורכית. הם מגדירים את שר החוץ התורכי דאוטולו "מסוכן" ואת ראש הממשלה ארדואן כ"שבוי בידי פנאטים" המוביל מדיניות "לא מציאותית" להערכת האמריקאים של החזרת תורכיה לחיק האסלאם. מה שברור שהאמריקאים לא מציאותיים. טאייפ ארדואן, ראש ממשלת תורכיה הכי מציאותי שאפשר בהבנת הנפש התורכית ההומיה וזיקתה לאסלאם, בהבנת החולשה המובנת של הדמוקרטיות ובניצול הפייסנות של אובאמה. עובדה זה מצליח לו הרבה יותר ממדיניותו של אובאמה בכול תחום, הכלכלה התורכית צומחת יותר מפי 2 מארה"ב של אובאמה, הפופולריות של ארדואן גואה ואובאמה מדשדש, מעמדה של תורכיה בעולם המוסלמי ובמזרח התיכון מתחזק כול הזמן בעוד של אובאמה נחלש ועמדות הבכורה של תורכיה בנאט"ו נשמרות לה למרות ההקצנה. האדמירל מייק מולן, ראש המטות המשולבים של ארה"ב שביקר בתורכיה ב 08/2010, כשארה"ב על פי המסמכים כבר הבינה לאן נושבת הרוח בתורכיה (פואד בן אליעזר לא מבין את זה עד היום, אצלו הכול בגלל האצבע של פרס) הבטיח, למרות זאת, בשם נשיא ארה"ב ,להמשיך בכול תוכניות הסיוע הצבאי לתורכיה., מותר לשאול מי לא מציאותי כאן.

בהקשר להסכם השלום ביננו לפלשתינים. הטענה של ארה"ב, שכנראה מצוצה מעולמו הפייסני של אובאמה, הייתה שארה"ב זקוקה לקואליציה מזרח תיכונית רחבה כדי לעמוד מולא איראן וכי קואליציה כזו לא יכולה להיבנות בלי פתרון הסוגיה הפלשתינית שהיא מכשול, כך המשטר בארה"ב, לשיתוף ישראלי ערבי בהנהגת ארה"ב נגד איראן. בשם הקשר הזה שכאילו קיים בין השטחים להתעצמות האיראנית דרשה ארה"ב את ההקפאה וראש הממשלה שלנו שיווק אותה כקורח ביטחוני כדי שארה"ב תתמוך בנו מול איראן. בשנתיים האחרונות דלפו שפע של ידיעות לתקשורת שדעתם של המדינות הסוניות ידידות ארה"ב, מצרים, ירדן ובעיקר סעודיה, היא שארה"ב צריכה להיות הרבה יותר חד משמעית מול איראן ומלך סעודיה, גם בביקורו של הנשיא אובאמה בג'דה בתחילת יוני 2009, כפי שעולה מהדלפות לתקשורת, שלל קשר כזה ודרש, עכשיו אנחנו יודעים, שארה"ב תצא בעצמה להתקפה על איראן עם או בלי שלום ישראלי-פלשתיני. מהרגע הראשון לא היה ברור למה מדינות כמו המיפרציות או ערב הסעודית ישעבדו אינטרס מרכזי קיומי שלהם לתנליך השלום ולגחמות הפלשתיניות והישראליות. לא ברור למה ארה"ב עצמה לא רואה את בלימת איראן אינטרס מרכזי שלה ולמה אירופה מוכנה להשלים עם שליטה איראנית ישירה ועקיפה על 60% מעתודות הנפט בעולם. זה לא בגלל שישראל והפלשתינים לא מצליחים להתניע את תהליך השלום (ממש אידיוטי להאמין בקשר) אלא בגלל שארה"ב מסרבת להיות נחרצת מול איראן וכמו מול תורכיה מעדיפה את דרך הפייסנות הצמברלינית (אני לא נגד פייסנות בעיקרון). שוב ברור אין למצג של ארה"ב – הקשר הבל ינתק בין תהליך השלום לעמידה נחושה מול איראן דבר וחצי דבר עם המציאות כפי שהערבים רואים אותה וכפי שההיגיון הכי בסיסי מבין זאת..

עוד עולה מהמסמכים שארה"ב, שמחלקת לכולם ציונים, היא ההכי לא מציאותית, הכי מבולבלבת, הכי לא ברורה והכי הססנית. נכון שארה"ב היא המאפיונר של השכונה אבל לא לכול מאפיונר יש גם שכל, רוצים הוכחה תקראו קצת ממסמכי ויקיליקס (קראתי רק ממקור שני)..

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה