יום ראשון, 14 בנובמבר 2010

הלוקשים בשלב האידיוטי

עוד נדון במדיניות אובמה. כרגע מדובר על הקפאה נוספת של 3 חודשים "ההקפאה האחרונה" למי שנגוע באשליות עצמיות שנועדה להתניע עוד פעם את המו"מ התקוע עם הפלשתינים.

לאמונה התמימה של ארה"ב ששלושת החודשים הקרובים יוקדשו להגדרת הגבול בין ישראל לפלשתין כך שסוגיית הבניה הישראלית בירושלים ובשטחים תוסר מהפרק בהסכמה הדדית על הגבול, אין על מה להישען. הפלשתינים צוברים שפע של נקודות זכות מבלי להידרש לשום הכרעה מצידם דווקא מהצפת נושא הבניה מחדש מפעם לפעם ואין להם שום אינטרס לאומי להעביר את המחלוקת עם ישראל לנושאי מהות בסיסיים שבה תועלה זכות השיבה במלוא עוצמתה כשאפשר למתג את הסכסוך כמחלוקת על כיבוש ובניה. לכן סביר להניח שכול שלושת החודשים הקרובים יוקדשו לטירפוד כול הסכמה על גבול כדי לייצר מחדש את מערכת הלחצים על ישראל בלי תמורה פלשתינית. למעשה קשה להבין את ארה"ב אם היא מאמינה שניתן להגיע בתוך שלושה חודשים להסכמה עם הפלשתינים על גבול, כולל כמובן בירושלים, עם עדיין אין הסכמה על סידורי ביטחון, מעברי גבול וזכות השיבה. הרי סביר מאוד להניח שישראל תהיה הרבה יותר נוחה להתרצות בנושא הגבול לו הפלשתינים היו מסתלקים מזכות השיבה או מסכימים להסדרי חכירה ונוכחות בביקעה וכדומה.

בהקשר התלת צדדי של מו"מ בין ישראל לפלשתינים במעורבות עמוקה של ארה"ב הקפאה ל 3 חודשים אמנם מקנה נקודות זכות מועטות לישראל בארה"ב ובקהיליה הבין לאומית אבל למעשה מקפיאה את המו"מ למהלך סרק של 3 חודשים שאז יעלו כול הסוגיות מחדש כולל "ההקפאה האחרונה". למעשה כרגע נכנס המו"מ המשולש עם הפלשתינים לשלב האידיוטי.

מכאן או שהאמריקאים לגמרי מטומטמים או שיש היגיון אחר. אבן הראשה של מדיניות ארה"ב כלפי הטרור, אל-קעידה, משאבי הנפט והאנרגיה, היא פיוס עם העולם המוסלמי. הממשל למשל הוציא מהמינוח שלו המתייחס לטרוריסטים את המושג "מוסלמי קיצוני". המחבלים הם הכול - סוטים, רדיקלים, מיליטנטים או פושעים אבל לעולם לא "מוסלמים קיצונים" על פי ממשל אובאמה. הנשיא עצמו חזר מספר פעמים ולאחרונה לפני שבוע באינדונזיה על האימרה "אמריקה לעולם לא תהיה במלחמה עם האסלאם". משפטית ומהותית זה נכון, גם הנשיא בוש טרח להדגיש שארה"ב לא נלחמת באסלאם אלא בטרור המוסלמי. אבל ברמה העממית, הריגשית והתחושתית ארה"ב כן נילחמת במוסלמים ככאלה ולכן באסלאם עצמו. מפציצים ומזל"טים אמריקאים הורגים מוסלמים ב 4 כנפות תבל, טיסות מארצות מוסלמיות ונוסעים מוסלמים ניבחנים ביתר קפידה מנוסעים לא מוסלמים וברמה העממית המוסלמית יש תחושות אנטי אמריקאיות חזקות בכול העולם המוסלמי.

כמצב שמדיניות של אה"ב כלפי האסלאם והמדינות המוסלמיות ממוקדת בפיוס והשלמה ישראל כן הופכת לנטל אסטרטגי ולאבן הבוחן החשדנית של המוסלמים האם ארה"ב אכן מנסה לפייס את המוסלמים וליבה ופיה שווים. סביר שהייחס הקשוח לישראל אינו רק בבועה של רצון לקדם שלום ישראלי פלשתיני אלא בכלל לקדם פיוס אמריקאי מוסלמי ובעיקבותיו פיוס בין התרבות המערבית לתרבות המוסלמית בכלל. קל לארה"ב הרבה יותר להצדיק את תמיכתה בישראל כמדינה מצומקת ומכונסת לגבולות 67 מאשר כמדינה שכביכול כובשת אוכלוסיה מוסלמית גדולה שאינה רוצה בה. לכן נראה שהרצון של אובאמה לאלץ את ישראל להתכנס לגבולות 67 אינו רק בבועה של איך שהוא מבין את הסכסוך עם הפלשתינים אלא משקפת יריעה הרבה יותר רחבה של איך הוא מבין את הסכסוך המתרחב בין תרבות המערב הליברלית לאסלאם הדוקטרינארי.

עכשיו קצת ללוקשים שמאכילים אותנו. הרי ראש הממשלה כבר אמר אחרי משבר הבניה בירושלים שהיא אינה כוללת את מזרח ירושלים. הוא פשוט שיקר לכולנו כי היא כן כללה את מזרח ירושלים. 20 מטוסי הקרב אף-35 נוספים רק יגבירו את התלות שלנו בארה"ב. הנשיא אובאמה עצמו כבר הפר הבטחות שלו ושל קודמיו לישראל כלאחר יד. הוא התכחש למכתב בוש לראש ממשלת ישראל אריק שרון, מ 14/04/2004, ששימש בסיס להיתנתקות מעזה. הוא הפר הבטחה שניתנה ערב ההקפאה הראשונה בסוף נובמבר 2009 לראות בהקפאה מחווה מספקת לחידוש המו"מ עם הפלשתינים וחולל בכוונת מכוון את משבר הבניה בירושלים בתחילת מרץ השנה, בזמן ביקורו של סגן הנשיא ג'ו ביידן, שאלץ את ישראל להרחיב את ההקפאה גם לירושלים. הוא הפר הבטחה מפורשת לראש ממשלת ישראל לתמוך במדיניות העמימות הגרעינית של ישראל כאשר באמצע יוני 2010 הסכימה ארה"ב שהוועידה המכינה לפירוק הנשק הגרעיני בעולם תציין מכול המדינות בעולם המהוות איום גרעיני לא את איראן, הודו, פקיסטן או צפון קוריאה אלא רק את ישראל, מה לעשות יותר חשוב לפייס את האסלאם. אין לשום הסכמה מדינית עם ארה"ב של הנשיא אובאמה משקל מחייב מדי גם לא עם ההבטחה למשל להטיל ווטו באו"ם על החלטות שפוגעות בלגיטימציה של ישראל. כנראה שאין לישראל הרבה ברירות, חוץ מכמובן לנקוט ביוזמה משלה, אבל עדיף להסתכל למציאות בעין פקוחה מלקנות את הלוקשים של ארה"ב לביבי ושלו לנו – אזרחי ישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה