יום שישי, 16 ביולי 2010

סיכום בפרספקטיבה

היום, כמעט 7 שבועות לאחר "המשט", הוא מקבל מימד שונה, מורכב ופחות מבהיל מאשר סמוך לאירועים. למען הגילוי הנאות אני מאמין שהסגר הימי על עזה הוא אינטרס קיומי של אבו מאזן, אינטרס בטחוני ראשון במעלה של מצרים, אנטרס אזורי של ארה"ב והקלה גדולה לאירופה. ישראל מוציאה לכולם את הערמונים מהאש וגם נותנת להם כלי ממעלה ראשונה לנגח את ישראל ולפגוע בלגיטימיות שלה. אני סבור שהוא מזיק לישראל אבל מאחר שהוא עובדה יש לסכם את אירועי המשט כפי שהם.

ישראל

מבחינת ישראל נחשף פעם נוספת שישראל לא דנה באינטרסים הבסיסיים שלה אלא במועד הכי לא מתאים כאשר העיניינים מגיעים לכלל פיצוץ. ישראל שקעה במחול ועדות החקירה שמצדו יזין עוד הרבה כותרות ויחולל מאבק גרסאות, הכפשות ויחסים עכורים בצמרת הביטחונית הישראלית. החידוש הפעם הוא שועדת החקירה למעשה, ןבפעם הראשונה, קבעה לעצמה את המנדט לאחר שהוקמה ונקבעו סמכויותיה בהסכמת יו"ר הועדה טירקל. למעשה אכף השופט טירקל על הממשלה מנדט שונה מהמקורי לאחר שדחק את הממשלה לפינה והבין שנוכח התהודה הבין לאומית אין לממשלה אלא לקבל את תכתיביו בניגוד למסקנות דיוני השביעיה. בממשל תקין ולגופו של עיניין מעשהו של השופט טירקל, שאין להגדירו אלא כפוטש משפטי, לא יכל אלא לגרור פיטורין המידיים.

מחול השדים נגד ישראל ניבלם בהצלחה ככול שנחשפו יותר פרטים על זהות משתתפי המשט, כוונותיהם המקוריות והמעורבות הזדונית של ממשלת תורכיה. כיום הצליחה ישראל לשקם חלק גדול מהנזק התדמיתי שנוצר. למרות מחול השדים נגד ישראל נוצרה גם מידה של הרתעה – ראה המשט הלובי. בשורה התחתונה ישראל נכנעה לכוונת מחוללי המשט, הסירה את הסגר על עזה ביבשה ושידרגה את הלגיטימיות של החמאס.

יתכן שהמשבר החריף בין תורכיה לארה"ב בעקבות המשט תיעל את ארה"ב לשקם את יחסיה עם ישראל וישראל עוד עשויה לצאת מרוויחה, למרות הכול, מאירועי המשט.

תורכיה

אירועי המשט, חשיפת פעילותו של הארגון היוזם IHH כארגון תומך טרור וחשיפת המעורבות העמוקה של תורכיה כמדינה בארגון המשט וביצירת פרובוקציה מכוונת נגד ישראל דחקו את תורכיה לעמדת המפסידה הגדולה. סביב המשט וההצבעה באו"ם על סנקציות נגד איראן התחולל משבר חריף ביחסי תורכיה ארה"ב ותורכיה אירופה. תורכיה סרבה להעביר לארה"ב את ממצאי הנתיחה שלאחר המוות של פעילי המשט כמו גם פרטים מזהים על עברם ופעילותם של חברי ארגון IHH. התוצאה המעשית היא שהארגון הוצא מחוץ לחוק בגרמניה, משם הגיע עיקר המימון והתרומות. גם ארה"ב שוקלת וכנראה תוציא את IHH מחוץ לחוק.

לפני מספר ימים תקף ראש הממשלה התורכי ארדואן את ארה"ב שאינה מגיבה "כמו שצריך" למותו של פעיל תורכי שהיה גם אזרח ארה"ב במשט והאשים במפורש שארה"ב הגיבה כפי שהגיבה מפני שלשמו של הפעיל יש צליל תורכי מובהק. כרגע השיחות עם האיחוד האירופי הוקפאו למעשה וארדואן מיצב את עצמו על הבמה ליד אחמדינג'אד. גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך תורכיה היא המפסידה הגדולה והמשבר עם ארה"ב ואירופה עשוי בהחלט להפיל את טאייפ ארדואן מהשלטון או לדרדר את תורכיה לדיקטטורה.


ארה"ב

ארה"ב מיהרה להוציא הודעת גינוי על אירועי המשט 9 שעות לאחר התקלה. חשיפת מעורבותה של תורכיה באירוע החריפה את המשבר בין תורכיה לארה"ב. תורכיה הייתה המדינה הראשונה שהנשיא ברק אובאמה ביקר בה לאחר היבחרו. היא גם הייתה אבן הפינה למדיניות הפיוס של אובאמה כלפי העולם המוסלמי. המשבר עם תורכיה והתקרבותה לאיראן, שברור שתורכיה חוללה אותו ולא האצבע של שמעון פרס, כגרסת פואד, הוא מכה קשה לתפיסה והחזון המדיני של ברק אובאמה ולמערך האסטרטגי הפרו- אמריקאי במזה"ת. המפסידה השניה מאירועי המשט היא ארה"ב שאיבדה מאחז אסטרטגי ובת ברית ונאלצה לכן, כנראה בלית ברירה, לשדרג את יחסיה עם ישראל שנחשבה עד סמוך למשט לכבשה השחורה וכנטל אסטרטגי.

הרשות הפלשתינית

הרשות של אבו מאזן בגדה היא המפסידה הגדולה הנוספת כי הסרת הסגר על עזה ושידרוג מעמדו של החמאס באים על חשבון אחדות העם הפלשתיני כעם אחד, על חשבון הלגיטימיות שלו כמנהיג כול הפלשתינים והעמיק את תהליך ההתפןררות של מה שמכונה "העם הפלשתיני". בטווח הארוך אירועי המשט יכולים להפוך את חזון פלשתין המאוחדת לחלום באספמיה ולשבר הגדול של החברה הפלשתינית.


היות והכול יחסי בעולם אפשר להגיד אחרי חודש וחצי שיצאנו ממשבר המשט במצב טוב יותר משנכנסנו עליו.

 
 
ביום ראשון נעסוק בשדה תמנע

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה