יום שישי, 23 באפריל 2010

ירושלים על ראש שמחתנו

ממש ערב יום העצמאות פרסם מרטין אינדיק, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל וכיום תומך נלהב בממשל אובאמה וחוקר במכון ברוקינגס בניו יורק, מאמר בניו יורק טיימס, אותו עיתון בו טען טום פרידמן לפני כחודש וחצי שבירושלים נוהג נהג שיכור. במאמר הכוחני ווחסר ההנמקות המהותיות (קראתי אותו במקור באנגלית) טען מרטין אינדיק שישראל צריכה לבחור בין ש"ס לאובאמה, להבין את האינטרס של ארה"ב ולהתיישר לפיו "לא חשוב מי צודק". המאמר הוא קריאה גלויה להתערב בתהליך הדמוקרטי הישראלי ולהטות אותו לפי צרכי המדיניות של אובאמה למרות שמרטין אינדיק התחמק לחלוטין מלנמק את ההיגיון הפנימי שבמדיניות אובאמה.

גם אתמול, בראיון שערכו יונית לוי ואודי סגל לראש הממשלה הקשתה יונית לוי מערוץ 2 בשאלות לראש הממשלה מדוע הוא מעדיף את ש"ס על אובאמה בהקשר לדרישות של אובאמה להקפיא את הבניה בירושלים. מהשאלות וההתייחסות לא רק של יונית לווי עולה הרושם שהקפאת הבניה במזרח ירושלים היא עניין טרוויאלי בסדר גודל של הסרת מחסומים בגדה, שלראש הממשלה אין בעצם שום דעה ומדיניות משלו ושום התיחחסות אוטנטית לירושלים לבד משיקולי קואליציה וכי לו ש"ס וליברמן לא היו בממשלה כי אז זה מובן מאליו שישראל הייתה מקפיאה את הבניה במזרח ירושלים. גם עולה שכול ניסיון של ישראל לעמוד על דעתה בנושאים שמבחינתה או מבחינת הממשלה המכהנת לא יכול להיות מנימוקים עיניניים אלא רק מנימוקים צינים וחשבונאיים שלא לעיניין.

אני נימנה אל אלו הרוצים מאוד בממשלת ליכוד לאומי ליכוד, קדימה והעבודה. אני מאמין שבנושאים של כלכלה, חברה ופיתוח ש"ס מתייחסת לחברה הישראלית כמשאבה של משאבים אין סופיים כאילו אין מחר. ש"ס מתנערת לחלוטין מאחריות לחברה הזו בעתיד. הרי גם בעתיד יצטרך ציבור חילוני ומשק כלכלי לפרנס את אנשי הישיבות של ש"ס וכח מגן צבאי להגן על קיומה. ש"ס היא בפרוש מפלגה נגועה בגיזענות אנטי ערבית בוטה ואנטי אשכנזית קלה ונזקה לחברה הישראלית אינו בטל בשישים. הייתי מאוד רוצה שישראל תוביל מהלך יזום וחד צדדי של הוצאת חלק גדול מהשכונות הערביות במזרח ירושלים מהתחום המוניציפלי של העיר והעברתם כשטחי א לרשות הפלשתינית, מהלך שרק יחזק את ירושלים. הייתי רוצה שישראל תעודד ותאפשר את פרויקט המדינה הפלשתינית החד צדדית של סלאם פאייד, תהיה הראשונה להכיר במדינה הפלשתינית ולסיע לה.

הייתי מאוד רוצה לראות את ציפי ליבני כשרת החוץ, למרות מגרעותיה הרבות מאוד, לטובת מדינת ישראל. אבל לחשוב שקדימה, בהיצטרפותה לממשלה, הייתה מוותרת כלאחר יד על גילה, הגיבעה הצרפתית, הר חומה ושאר שכונות ומצטרפת למהלך של החיאת הקו הירוק בירושליים על גבם של מאות אלפים שגרים בירושלים אבל מעבר לקו הירוק, בניגוד להסכמות ציפי-אבו עלא מלפני שנתיים או ביילין אבו מאזן מלפני 15 שנה, רק כתנאי מקדים לשיחות קירבה בתיווך אמריקאי שלפלשתינים אין כרגע שום רצון לנהל, זה עשיית אוול לקדימה. למרות שחוט השדרה של קדימה גמיש מאוד לא נראה לי שיש בקדימה איזו הסכמה נרחבת להקפאת הבניה במזרח ירושלים.

אבל אם העיתונאים צודקים, הכול מסחרה, אין לישראל עמדה מהותית בנושא ירושלים ודבריו של אינדיק מקובלים על מי מהציבור היישראלי שהסיבה שישראל לא נכנעה לדרישות ארה"ב מילה במילה היא הנוכחות המזיקה של ש"ס בממשלה והלאומנות הבוטה של ישראל ביתנו ולולא הם בממשלה כי אז היינו מתמסרים לאובאמה כלאחר יד ( מה עם בוגי, בגין וברק) – אם זה נכון כי אז מבחינתי תבורך ש"ס וישר כוח לליברמן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה