יום ראשון, 14 בפברואר 2010

ממש לא יאומן

במעריב של יום שישי האחרון 12/02/2010 בכותרת סיפרו לנו על ספר שעליו שוקד ראש ממשלתנו לשעבר אהוד אולמרט תחת הכותרת - סיום "עופרת יצוקה" גרסת אולמרט. לפי העיתון אולמרט שאף להמשיך במבצע עד הפלת החמאס בעזה והשתלטות על ציר פילדלפי – רצועת הגבול עם מצרים, אלא שהמערכת שתחתיו הוליכה אותו שולל בנתונים ובגרירת רגלים עד שנאלץ לוותר.

מה בעצם אומר לנו אולמרט – שבתוך שנתיים וחצי הוא הוליך אותנו לשתי מלחמות מבלי שיש הסכמה מראש על מטרה ריאלית ובת השגה ומבלי שיש הסכמה על שיטת לחימה. לא היה ברור מראש מהו ההישג הנדרש הצבאי והמדיני לסיום הלחימה, מה הקשר בין הלחימה לחילוץ שבויינו וממילא שיטת הלחימה לא הלמה מטרה מוגדרת (מה הפלא שהיא גררה אותנו לבסוף לתסבוכת גולדסטון). שנית שהמלחמות בלבנון ובעזה היו בסופו של דבר, בפועל, לא יותר ממבצעי ענישה ללא מטרות מדיניות ושלישית אומר לנו ראש הממשלה, שמשרד הביטחון עשה במדינה שהוא היה אחראי עליה כבתוך שלו (תסמונת דן חלוץ ). אם תרצו אולמרט מעיד על עצמו שכשהוא היה ראש ממשלה הוא היה בעצם גחמה אחת גדולה ואסון מתמשך.

הפלת ממשלת החמאס בעזה היא החלטה אסטרטגית מהמעלה הראשונה, אולי שנייה בחשיבותה להחלטה העתידית האם לצאת להתקפת מנע נגד איראן. השלכות החלטה כזו הם עצומות ורובן בלתי ידועות ובלתי ניתנות לחיזוי בזמן ההחלטה עצמה. זה אינו נושא להתנגחות ולתחמונים הדדיים בין שר הביטחון לראש הממשלה אלא חייב להיות נושא שנידון לעומקו בקבינט ולאחריו בממשלה.

איננו יודעים בדיוק מה היו החלטות קבינט טרם יציאה למלחמה אבל אחת מהשתיים – או שהקבינט החליט על הפלת ממשלת החמאס, תוך נטילת אחריות מלאה על המשמעויות הרבות של החלטה כזו, אז שר הביטחון הפר החלטת קבינט מפורשת, זה היה צריך להיאמר במפורש ולא נאמר, למעשה היא חייבה את אולמרט לפטר את ברק בו במקום כשר הביטחון – אלא שאולמרט לא טען שהייתה החלטת קבינט כזו. אם לא הייתה החלטת קבינט להפיל את ממשלת החמאס מה הסמיך את אולמרט שלאחר ועדת גולדברג למשוך ולגרור על דעת עצמו בלבד וללא שום החלטת קבינט או ממשלה את ישראל וללא שום דיון סדור מראש למהלך המורכב והרה הסיכונים של הפלת ממשלת החמאס. היות וגם לא היו שום הכנות מעשיות להעביר את עזה לפת"ח או לחדש את הממשל הצבאי קשה להבין את הטיעון של אולמרט, קשה להאמין לו ואפשר להעריך שיצר ההתחשבנות עם ברק גבר על כל שיקול אחר.

אבל התקציר של סיפרו הצפוי של אולמרט קובע עוד שני דברים. הראשון - שאין בעצם שום משמעות לוועדות חקירה – עושים עוד כמה דיונים "כאילו" אבל עדיין לא יודעים מה רוצים ממבצע צבאי בטרם יוצאים עליו. השני - אולמרט בטוח שכולנו טיפשים גמורים שלא נשים לב שהוא מודה שלא הייתה הסכמה לגבי מטרות מבצע עופרת יצוקה בטרם יצאו למבצע ושזה קורה לו פעם שנייה כראש ממשלה בתוך חצי קדנציה וכולנו נקנה בשקיקה ונתמקד רק ברכילות המכפישה על ברק. ממש לא יאומן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה