יום שלישי, 2 בפברואר 2010

המפתח באיראן

איראן נמצאת בתנופה אסטרטגית במזה"ת. זרועותיה נוחלות הצלחה אחר הצלחה בסודאן, עיראק, לבנון ובעזה ופעילות בתימן ובמפרץ. כרגע לא ניראה שניתן לעצור את דרכה של איראן לגרעין אלא בפעולה אלימה, שאין מי שיבצע אותה. ניראה שלחופש הפעולה האיראני יש אופק לפחות עד שהמשטר הנוכחי בארה"ב יתעשת אלא שהוא קורע תחת אין ספור בעיות נוספות.

שטחה של רמת הגולן הוא כ 0.6% משטחה של סוריה. אין ברמת הגולן משאבי טבע ואין בעיית פליטים בסוריה הקשורה לרמת הגולן. חשיבותה של רמת הגולן לסוריה נובעת בעיקר מעצם העובדה שהיא בידנו. סוריה גיבשה ומגבשת את הנרטיב הלאומי החסר שלה ואת הצדקת הקיום של המשטר סביב החזרת הגולן. הגולן בידיים סוריות יאבד, בתוך זמן קצר, את משמעותו ויתכן מאד שהמשטר יאבד גם עד זכות הקיום שלו. ככל שאיראן מתעצמת וארה"ב מגמגמת - התמורה האסטרטגית של סוריה מתהליך משמעותי עם ישראל היא שלילית. רק לאחרונה השלימה סוריה, בסיוע איראן והסכמה סעודית וצרפתית את השתלטותה מחדש על לבנון. מה כבר יכולה ישראל להציע באמת לסוריה.

סוריה התפייסה לאחרונה עם צרפת גם בלי הסדר ישראלי-סורי, בעקבות שיחות הקרבה באנקרה עם ישראל, ואין לצרפת מה בעצם להציע לסוריה לאחר שכבר השלימה עם סיפוחה הזוחל של לבנון לציר הסורי איראני. קשה לראות את סוריה נסמכת על סיוע כלכלי אפשרי גדול ולאורך זמן מארה"ב נוכח חולשת ממשל אובאמה וקשייה הגוברים של ארה"ב לצאת מהמיתון ובעיקר קשה להאמין שסוריה תסכים למתג את עצמה מחדש כ"אויב" של איראן, ממש בדקה ה90 לפני שאירן הופכת למעצמה גרעינית בעצמה.

שיחות שלום משמעותיות עם סוריה לא קשורות בנכונות של ישראל לדון עם הסורים, מה שהסורים וודאי ינצלו לשיפור עמדות בזירה הבין לאומית, אלא לנחישות העולמית, שכרגע איננה, לבלום את איראן. לישראל אין מה להציע לסוריה, אפילו תהיה מוכנה לסגת עד גבולות ה רביעי ביולי 67, אלא כרסום מתמשך בלגיטימציה הפנימית של המשטר הסורי ועוינות קשה מצד איראן. כדי שסוריה תהיה מוכנה למהלך אסטרטגי מול ישראל ולא למחול אשליות טקטי, היא צריכה קודם להיות משוכנעת מעל לכל ספק שהעתיד של המזה"ת אינו שייך לאיראן.

גם אם אהוד ברק צודק בהכרזתו אתמול (לדעתי הוא טועה) שבלי הסדר עם סוריה נתגלגל לעימות אזורי ואולי למלחמה כוללת המפתח לכל תזוזה מדינית בין סוריה לישראל נימצא באיראן ולא בישראל - עד שאיראן לא תיבלם פשוט חבל על הזמן והכול האשליות.


* ראה גם - הספין של כולם

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה