יום שני, 23 בנובמבר 2009

אין מחר


הסמנים מראים שעסקת גלעד שליט מתקדמת במהירות אל סופה. כנהוג במקומותינו יש לצפות ל"כיפופי ידיים" של הרגע האחרון אבל נראה שכרגע שני הצדדים מעוניינים בעסקה. רוב התומכים בעסקה מתמקדים בסבלו האישי של גלעד ובחובת הממשלה לעשות ככל יכולתה להחזיר את חיילי צה"ל בשלום. מערכת הטיעונים שלהם, אופק ההתייחסות והאחריות מסתיים ויסתיים ברגע שגלעד שליט יחזור הביתה. אבל האחריות של הממשלה היא הרבה מעבר לאותו הרגע, הרבה מעבר לחייל גלעד שליט.
לממשלה אחריות למנוע מיקרים נוספים, למנוע אבדות בניסיונות חטיפה נוספים שיהיו גם אם יכשלו, למנוע פגיעה באזרחי ישראל על ידי משוחררי העסקה באופן ישיר ועל ידי מי מאויבנו שיקבלו עידוד מהעסקה ויאחזו ביומה משל עצמם.
נחשון וקסמן, שנחטף ב 09/10/1994, סרן ניר פורז שנפל בניסיון השחרור, עומר סוועד, עדי אביטן וחיים אברהם שנחטפו ב 07/10/2000 בהר דב, שני החיילים סגן חנן ברק וסמ"ר פבל סלוצקר שנפלו באירוע חטיפת גלעד שליט ב 25/06/2006, אהוד גולדווסר ואלדד רגב שנחטפו ליד זרעית, ב 12/07/2006, ועשרת החיילים הנוספים שנהרגו באותו יום מר, הם כולם קורבנות ישירים של עסקת ג'יבריל הידועה לשמצה 1985. לצידם ניתן למנות את חיילי צה"ל שנהרגו בניסיונות חטיפה שכשלו כמו חמשת חיילי צה"ל שנהרגו ב 12/12/2004 בפיצוץ מנהרת תופת מתחת למוצב צה"ל במעבר רפיח בפיגוע שכל המומחים מסכימים היה ניסיון חטיפה כושל, אחד מני רבים של, חיילי צה"ל. זאת מבלי להזכיר את האזרחים שנהרגו במישרין ובעקיפין על ידי משוחררי עסקת ג'יבריל.
בעסקת ג'יבריל שחררה מדינת ישראל 1100 אסירים, מתוכם 78 עם "דם על הידיים" כולל קוזו אוקמוטו, תמורת שלשה חיילי צה"ל. בעסקת שליט התחייבה ישראל לשחרר בסופו של יום 1000 אסירים, 450 ישוחררו רק בגל הראשון תמורת חייל אחד!.
עסקת שליט, גם אם בצידה ישוחררו גם מאות אסירי פת"ח כדי להמתיק את הגלולה לאבו מאזן, לא יכולה אלא להיזקף לזכות החמאס, לדרך ההתנגדות החמושה וחטיפת החיילים ומכה נוספת לאבו מאזן, שכולם כל כך רוצים לחזקו ויש המאמינים שדרכו היא דרך השלום. את התהליכים המדיניים והצבאיים שעסקת שליט תחולל אי אפשר להעריך מראש באופן מלא אבל אפשר לקבוע בסבירות רבה שבטחונה של מדינת ישראל, במשתמע חיי חייליה ואזרחיה, יפגע באופן מהותי.
נכון, הפגנות הסולידריות למען ובזכות גלעד שליט חיזקו את החברה הישראלית מבפנים אלא שגלעד שליט ופרשת שחרורו תשכח בתוך כמה חודשים, ההשלכות השליליות ימשכו שנים. אם שכחנו גלעד שליט נחטף 21 שנה אחרי עסקת ג'יבריל, כתוצאה ישירה מהעסקה. את ההתלהבות משחרור אסירנו אז, בעסקת ג'יבריל, כבר שכחנו מזמן. האויב עדיין זוכר את הלקח ואת המשמעות.
אם יש רצון תמצא גם הדרך. יש לחמאס לחיזבאללה ולדומיהם את כל הסיבות שבעולם להצליח בעוד חטיפה. היכונו לחטיפה הבאה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה